Tik Tok

Daisypath Wedding tickers

Sunday 24 July 2011

Dugaan Bertunang 2

Hai, assalamualaikum..

Hmm.. Hari ni saya terpanggil nak kongsi satu cerita. Kalau sebelum ini saya kongsikan tips kat sini, tapi kali ni dugaan tu betul2 berlaku di sekeliling saya. 

Ops.. Minta dijauhkan terjadi kepada saya. Saya buat masa ini sangat2 mencintai si dia. Dan berharap tak akan pudar sampai bila2. Apa yang berlaku ni bukannya jauh sangat. Sangat dekat dengan saya. Ini kisah adik ipar kepada abang saya. Bermakna adik kepada kakak ipar saya. Hahaha.. hope saya tak memeningkan sesiapa yang membaca. Hehehe... 

Adik kakak ipar saya ni lelaki. Kita bagi namanya F la ya. F ni dah bertunang. Waktu saya bertunang hari tu, saya dah dengar cerita mereka nak kahwin dah. Oh.. siapa yang tak gembira kan bila dengar cerita best macam tu. Lepas tu senyap macam tu aje.

Semalam saya teringat dan terus saya tanya abang saya, apa jadi dengan F, bila langsungnya. Abang saya kata, langsung apa! Dah putus tunang! Terkejut besar saya. Gilalah! Sebulan aje rasanya mereka nak kahwin dah. Boleh pulak putus. 

Bak kata abang saya, doorgift semua mak mertua abng saya dah siapkan. Alahai kesiannya. Putus tu berpunca dari perempuan. Kakak ipar saya kata, mereka minta pampasan. Kalau ikutkan, kalau perempuan yang putuskan, ada yang kata pulang balik double kan? betul ke? Hmm...

Puncanya, si F ni kerja tentera. Faham2lah kalau tentera ni. Terpisah jauhlah katakan. F ni kena bertugas di Langkawi. Yang perempuan pun dah bekerja. Kat ofis tu pula ada sorang lelaki duk kenen2 dia. Agaknya ayat punya ayat, sangkutlah kan.. Tunang pulak jauh. Mungkin tak boleh berjauhan. Ada pula tukang ambil berat, beri perhatian. Nak buat macam mana. Jalan terbaik, putus. Ish.. Kesian F. Abang saya kata, kat Langkawi, besar manalah nak cari perempuan. Kalau ada pun kat kem ajelah. Harap2 dia bertemu jodoh yang sesuai.

Nasihat abang saya pun saya ambil jadikan peringatan. Kata dia, belum jadi apa2, tak payahlah nak berkongsi sakan. Mereka dah keluarkan kereta sebiji. Atas nama siapa, Wallahualam. Tapi mereka kongsi bayar. Si perempuan yang gunakan. Jadinya mereka (pihak lelaki) akan ambil balik. Dah beli peralatan lain pun. Contoh macam peti ais. dan mungkin ada barang2 lain. Saya tak tanya lanjut. Tapi banyak sangat dah invesment. Dah bukan jodoh mereka, nak buat macam mana kan. 

Kita doakan yang baik2lah kat kedua2nya. Hope yang perempuan, pilihan dia yang itu tepat. Atau kalau boleh, biar lebih baik dari bekas tunang dia. Sebab setahu saya, F ni baik orangnya. Sebaya saya. Tapi, sebelum ini pun memang hubungan mereka dah bergoncang dah, cuma kali ini betul2 tak dapat diselamatkan.

Minta dijauhkan dari saya perkara macam ni. 

No comments: